学びと食、ときどきランニング

ウイスキーマエストロによるIdeas worth spreading

2nd TEDee

本日、第2回目のTEDeeを開催しました。
今回は海外からのインターン生が4人も参加してくれて
インターナショナル感が出ててよかったです。

以下、今日の様子をお伝えします。
English following Japanese.

今回使用した動画はこちら
http://www.ted.com/talks/derek_sivers_how_to_start_a_movement

起業家のDerekは3分でムーブメントが起こる動画を使って
リーダーシップとフォロワーシップについて語ります。
リーダーだけでなく最初のフォロワーも大事なのだということを。

今日は、海外からのインターン生も含む9人の方に参加いただきました。

2つのグループに分かれて、
自己紹介と3つの質問について話しました。

途中でグループメンバーをシャッフルして、引き続き話しました。

最後に代表の方に発表してもらいました。

発表者が印象に残ったことは共通していました。

リーダーシップのスタイルは1つではなくフレキシブルに変わる。
そのときの状況に応じてリーダになったりフォロワーになる。
フォロワーになったら全力でリーダーを支えるし、
リーダーになったら全力でみんなを引っ張るのがいいじゃない。

というようなことを発表してました。(多分)

ちなみに、私が印象に残ったサイドストーリーは、
国によってお酒が飲める年齢が違うということでした。

日本は20歳
アメリカ(ボストン)は21歳
台湾は18歳
中国は0歳!(規制なし)

中国では親が責任をもって飲ませない(飲ませる)そうです。

Derek, Entrepreneur, explains how movements really get started,
with help from some surprising footage.
It's important to show not just to show the leader, but the followers,
because you find that new followers emulate the followers, not the leader.

Today, 9 peaple including not Japanese talked in English with fun.

We divided two groupe and introduce ourself.

We shuffled members from the middle and continued to talk.

Finally, two presenter spoke about their today's impression.

Common impression was that
Leadership style is flexible not only one.
If you are a follower, you can support your leader with your best.
If you are a leader, you can lead your follower with your best.



For me, today's side-story was the different of alchol regulation in each
country.

in Japan, 20 y.o.
in U.S. (Boston), 21 y.o.
in Taiwan, 18 y.o.
in China, 0 y.o. (not regulated)

That's all. We had good time.